Co to jest SEM? Poradnik dla klienta oraz osoby tworzącej stronę internetową
Wiemy, że strona internetowa może stanowić podstawowy kanał dotarcia do użytkowników i niezwykle skuteczne działanie promocyjne w sieci. Jak jednak odnaleźć się w gąszczu trudnych marketingowych sformułowań i o których z nich koniecznie pamiętać podczas tworzenia witryny? Jeśli zastanawiasz się, co to jest skrót SEM, dziś przyjrzymy się temu zagadnieniu.
SEM — co to jest? Wyjaśniamy pojęcie
SEM to skrót od Search Engine Marketing. Oznacza więc wszystkie działania i aktywności, które sprawiają, że możemy odpowiedzieć na pytanie, jak poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania, zwiększyć ilość wejść na naszą witrynę oraz polepszyć wskaźnik konwersji.
Głównym celem SEM jest kierowanie ruchu do strony internetowej. Są to prace zorientowane na użytkowników, co oznacza, że ulegają one korektom w zależności od tego, jak zachowują się nasi odbiorcy. Spotykamy się także z równaniem: SEM = SEO + PPC. Oznacza to, że SEM obejmuje zarówno aktywności związane z SEO (pozycjonowaniem), jak i PPC (linkami sponsorowanymi), może w jego ramach dochodzić także do pojedynczych działań, takich jak jednorazowa optymalizacja stron www.
Pamiętajmy o tym, że linki sponsorowane z kampanii płatnych zajmują przestrzeń nad oraz pod wynikami organicznymi, na które pracujemy pozycjonowaniem. Skuteczna strategia SEM sprawi więc, że w idealnej sytuacji będziemy zajmować maksymalną ilość miejsca w wyszukiwarce Google, a dzięki temu — będziemy bardziej dostępni dla naszych klientów.
Podobieństwa i różnice między SEM, a SEO
Okazuje się, że SEM i SEO mają wiele cech wspólnych, o których warto wspomnieć, by lepiej zrozumieć te hasła. Przyjmuje się, że SEM na szersze znaczenie niż SEO. Mimo wszystko najważniejsze jest to, że łączy je jeden cel, czyli pozycjonowanie strony w wyszukiwarce oraz generowanie na niej ruchu. Jednak co to jest SEO i SEM oraz jak je odróżnić?
SEM działa natychmiastowo, ponieważ w momencie wykupienia reklamy od razu jesteśmy widoczni w wynikach wyszukiwania. Na efekty SEO trzeba poczekać od kilku do kilkunastu miesięcy. Musimy mieć czas na wykonanie audytu strony oraz dokonanie wszystkich niezbędnych zmian. Następnie roboty Google docierają do naszej witryny i indeksują wszelkie optymalizacje. Praca nad witrynami pod kątem algorytmów wyszukiwarek to proces obejmujący m.in. modyfikację kodu, poprawę ułożenia elementów czy samych treści — działań jest więc bardzo dużo i aby je poprawnie zrealizować, potrzeba czasu.
Musimy mieć na uwadze także to, że wyniki z reklamy płatnej zawsze generują koszty. Owszem, jesteśmy na samej górze wyników wyszukiwania, w miejscu bardzo widocznym dla odbiorcy, ale tylko do czasu, gdy mamy na to budżet. Płacimy za każde kliknięcie, więc w momencie, w którym kończą się zaplanowane przez nas środki finansowe, nasza reklama znika i my razem z nią.
Dobra strona internetowa, która jest przyjazna dla użytkowników oraz robotów, może być natomiast na pierwszej stronie wyszukiwarki przez bardzo długi czas. Wszystko dlatego, że zwiększa się jej potencjał zajmowania wysokiego miejsca na organicznej liście TOP wyników Google.
Warto pamiętać o tym, że ponieważ linki płatne są oznaczone hasłem „reklama”, a wyniki organiczne nie mają takich atrybutów, dla wielu użytkowników te drugie stanowią bardziej wiarygodne źródło. To oznacza, że tacy odbiorcy z większym prawdopodobieństwem zaufają wynikowi z SEO i będą generować ruch na naszej stronie właśnie po kliknięciu organicznego linku.
O czym pamiętać podczas tworzenia strony internetowej
Szczególnie pierwsza strona internetowa, którą tworzymy, budzi nasze emocje i sprawia, że zastanawiamy się nad każdym jej elementem. I słusznie, ponieważ będzie już od początkowych dni budowała swoją historię w Google. Jeśli zadbamy o to, by była poprawnie skonstruowana, z dbałością o architekturę informacji, treści oraz linkowanie i przekierowania, inwestycja w pozycjonowanie nie będzie konieczna — a na pewno nie będą wymagane tak duże środki oraz czas, jak w przypadku złej witryny.
O działaniach z zakresu marketingu w wyszukiwarce warto pomyśleć już na etapie budowania strony. Dobrze zaplanowana strategia SEM i SEO sprawi, że nie będziemy narażeni na pozbawione sensu koszty. Dlatego też przede wszystkim wyznaczmy nasze cele biznesowe. Poświęćmy czas na analizę i planowanie konstrukcji naszej witryny, by jak najlepiej przedstawiać produkty czy usługi, które oferujemy.
Pamiętajmy, że nasza strona będzie wspierać wszystkie aktywności marketingowe. Zadbajmy więc o treści na www, szczególnie o opisy usług oraz produktów. Niech będą wyczerpujące, konkretne i dokładne. Myślmy przy tym nie tylko o samych użytkownikach, ale też o tym, czy będziemy mieć podstronę do linkowania reklamy w ramach działania SEM.
Na koniec — ponieważ coraz więcej użytkowników spędza czas na przeglądaniu telefonów, koniecznie powinniśmy zatroszczyć się o wygląd strony na urządzeniach mobilnych. Jeśli będzie szybko się na nich ładować, pomoże to pozycjonowaniu naszej witryny, ale także wpłynie pozytywnie na jakość tworzonych przez nas reklam w Google.