Co to jest dobre SEO on-site i czym różni się od pozycjonowania w abonamentach?
Aby strona internetowa była widoczna w sieci, powinna wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania pod odpowiednimi zapytaniami użytkowników. Pomaga w tym SEO, czyli optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek. W tym artykule przedstawimy, co to jest SEO oraz SEO on-site, a także czym różnią się one od pustych obietnic pozycjonowania w abonamencie.
Co to jest SEO?
SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych, zwłaszcza Google. Specjalista SEO przede wszystkim planuje i prowadzi działania, które mają na celu zoptymalizowanie strony internetowej. Dzięki temu podnosi pozycję witryny w wyszukiwarkach, a co za tym idzie – zwiększa na niej ruch organiczny. Co to jest ruch organiczny? To liczba i częstotliwość odwiedzin naszej strony przez użytkowników internetu skierowana na naszą stronę z wyników w wyszukiwarce, a nie poprzez płatne formy marketingu.
Optymalizacja SEO - na czym polega?
Optymalizacja pod kątem SEO to proces polegający na poszukiwaniu najskuteczniejszych rozwiązań pod względem treści, kodu strony, linków przychodzących i innych elementów, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce.
Specjalista SEO zaczyna od przeprowadzenia audytu strony. Sprawdza, jak jest ona zbudowana i kontroluje prędkość jej wyświetlania. Ocenia także słowa kluczowe użyte w treści. To bardzo ważny etap – właściwe dopasowanie fraz kluczowych sprawia, że roboty wyszukiwarek wiedzą, czego dotyczy zawartość witryny oraz na jakie zapytania użytkowników powinny ją wyświetlać.
Najważniejszym elementem SEO jest optymalizacja strony pod kątem technicznym. Polega na uporządkowaniu jej struktury oraz kodu, aby poprawnie wyświetlała się użytkownikom na różnych urządzeniach. W zakres optymalizacji wchodzą takie działania jak zmniejszenie objętości kodu i optymalizacja obrazów, a także określenie słów kluczowych oraz odpowiednia hierarchia nagłówków, metatagi i przyjazne adresy URL.
SEO on-site czy off-site – co ma większe znaczenie dla wyszukiwarek?
Widać więc, że do najważniejszych zadań, które łączą się z SEO i najbardziej wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach, jest właściwy wybór słów kluczowych oraz optymalizacja pod względem technicznym, czyli tak zwane SEO on-site. Są to wszystkie działania w witrynie internetowej, które poprawiają techniczne zaplecze serwisu.
SEO on-site
SEO on-site ma kluczowe znaczenie. Działania techniczne wpływają przede wszystkim na prędkość ładowania strony oraz ułatwiają przeszukiwanie jej przez roboty wyszukiwarek. Obok SEO on-site istnieje także druga grupa działań – SEO off-site. To wszystkie czynności poza witryną, które także wpływają na jej jakość. To m.in. zewnętrzny link-building czy kupowanie artykułów oraz wpisów z innych stron. Zarówno działania on-site, jak i off-site mają znaczenie dla pozycji strony w wyszukiwarkach, jednakże to właśnie prawidłowo wykonane SEO na stronie jest kluczem do sukcesu. Działania off-site pełnią wówczas tylko funkcję uzupełniającą.
Pozycjonowanie, a SEO
SEO i pozycjonowanie są ze sobą powiązane i z tego powodu często używa się ich zamiennie. Wynika to z faktu, że oba te terminy odnoszą się do zwiększania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Nie są to jednak pojęcia równoważne. SEO odnosi się do działań technicznych. Zajmuje się przede wszystkim udoskonalaniem strony pod kątem układu treści, budowy kodu, a także linków przychodzących z innych witryn. Jest to pewnego rodzaju narzędzie, które zawiera się w pozycjonowaniu. Ono z kolei obejmuje SEO oraz szereg innych elementów, takich jak link-building czy artykuły sponsorowane, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie – za abonament czy za efekt?
Istnieją dwa modele rozliczania się z agencją SEO – pozycjonowanie za efekt lub za abonament. W pierwszym z nich klient płaci dopiero w momencie, w którym jego strona znajdzie się w wyszukiwarce na pozycji określonej w umowie. Usługobiorca ponosi koszt dopiero wówczas, kiedy widzi konkretny efekt.
Druga opcja, czyli pozycjonowanie za abonament, polega na ustaleniu stałej stawki miesięcznej, którą należy opłacać niezależnie od wyników. Głównym minusem pozycjonowania za abonament jest koszt ponoszony przez klienta od samego początku. Kwota jest pobierana co miesiąc – jeszcze zanim działania zaczną generować ruch na stronie oraz przynosić zysk. Co więcej, niektóre agencje mogą wprowadzać długie okresy wypowiedzenia oraz stosować umowy długoterminowe.
Pozycjonowanie za efekt sprawdza się od wielu lat. Jest to bardzo prosty model rozliczania – dzięki przejrzystym warunkom umowy klient zawsze wie, za co płaci. Dzięki temu także mniejsze firmy mogą zainwestować w SEO, nie obawiając się długotrwałych zobowiązań finansowych.
Pierwsze miesiące intensywnej pracy nad stroną skupiają się na poprawie technicznego aspektu jej funkcjonowania. Prawidłowo zaplanowane i przeprowadzone SEO on-site pozwala szybko zobaczyć rezultaty. Usługobiorca nie płaci więc za dodatkowe działania związane z pozycjonowaniem na abonament, na których efekty trzeba czasem poczekać.