Czy pozycjonowanie jest potrzebne?

czy-pozycjonowanie-jest-potrzebne

Kwestia SEO (pozycjonowania) to niezwykle istotny temat, szczególnie popularny dziś, gdy coraz więcej biznesów przenosi się do świata online. Czym jest, czy jest niezbędne oraz jak ma się do niego dobrze przygotowana strona internetowa? O tym w poniższym artykule.

Pozycjonowanie – co to jest?

Około 60-70% ruchu na stronach internetowych pochodzi z wyszukiwarki Google. To oznacza, że jest ona odpowiedzialna za odpowiednio wiele przychodów firm, niezależnie od tego, czy sprzedajemy coś w sklepie internetowym, czy witryna jest wirtualną wizytówką naszego biznesu offline. Nic dziwnego, że widoczność w wyszukiwarce jest niezwykle istotna i warto zainteresować się tym, jak być jak najwyżej w wynikach. Tego właśnie dotyczy pozycjonowanie strony w Google.

W ramach swoich działań SEO specjalista korzysta z udostępnionych przez wyszukiwarkę materiałów oraz własnych doświadczeń i eksperymentów, by wiedzieć, na czym skupić się podczas swojej pracy. Na tej podstawie analizuje stan techniczny strony internetowej, optymalizuje dodane na nią treści i troszczy się o linkowanie strony — wewnętrzne (w ramach samej witryny, między jej różnymi podstronami) oraz zewnętrzne (link building, czyli pozyskiwanie linków na innych witrynach).

Wiemy już w skrócie, czym jest pozycjonowanie. Co dokładnie daje właścicielowi strony? Na pewno przejrzystość i czytelność odbioru, bo specjalista SEO dba o to, by strona internetowa była jak najbardziej przystępna i przyjazna dla potencjalnego klienta. A dobra strona skuteczniej do nich dociera, informuje ich o naszych produktach i usługach oraz zachęca do skorzystania z oferty.

Jednak przede wszystkim pozycjonowanie dba o roboty Google — czyli algorytmy badające jakość witryny. Przechodzą one regularnie przez witryny, sprawdzając ich konstrukcję oraz dopasowanie do wytycznych. Na tej podstawie określają, czy strona powinna być wyżej czy niżej w wynikach wyszukiwania. Poprawność kodu, szybkość ładowania, dokładność opisów, odwołania do podstron oraz analityka to tylko niektóre z elementów budujące usługę SEO.

Pozycjonowanie a optymalizacja strony www

Warto pamiętać o tym, że dobrze zbudowana strona internetowa w wielu przypadkach zmniejszy nakład pracy oraz czasu dla pozycjonera. Wybierając firmę, która będzie tworzyła dla nas witrynę, nie bójmy się więc zapytać o to, w jakim zakresie będzie ona dostosowana do wymagań SEO. Już na etapie tworzenia strony możemy bowiem zadbać o jej strukturę, linkowanie wewnętrzne, szybkość ładowania czy dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Te wszystkie elementy będą pracować na nasz sukces w przyszłości!

Stoimy więc przed pytaniem — czy pozycjonowanie się opłaca i czy nie lepiej zainwestować więcej środków w dobrą stronę, by później nie musieć martwić się o dodatkowe usługi w postaci abonamentów dla pozycjonera? Pamiętajmy o tym, że wymagania Google co do stron nieustannie się zmieniają. Oczywiście strona internetowa już od samego początku musi być dobrze stworzona, ale jeśli możemy sobie na to pozwolić, warto w dalszych etapach zadbać także o to, by miał nad nią pieczę specjalista SEO.

Jak wybrać firmę SEO?

Pozycjonowanie Google wymaga wielu umiejętności oraz wiedzy i nie może być wykonywane przez przypadkową osobę. Wybierając firmę, zadbajmy o to, by przedstawiła listę czynności wykonywanych przez nią nie tylko na początku współpracy, lecz także tych, które będą podejmowane ciągle. Pierwszym działaniem powinno być wykonanie przez nią audytu naszej strony internetowej. To na podstawie tego dokumentu specjalista będzie wiedział, jakie elementy są niezbędne do zmian w obrębie witryny.

Pamiętajmy, że obecnie jest duży popyt na usługi takie jak pozycjonowanie. Cennik agencji SEO warto porównać więc z konkurencją. Nie decydujmy się na pierwszą przypadkową firmę. Jeśli to możliwe, poprośmy ją o referencje, case study czy rozmowę ze specjalistą. Warto zapytać go o najczęściej stosowane praktyki, najpopularniejsze błędy, które zauważa na stronach, oraz jego doświadczenie z naszą branżą. Już taka szybka rozmowa sprawi, że będziemy wiedzieć, czy mamy do czynienia z agencją godną zaufania.

Ostatecznie jednak, po analizie miesięcznych abonamentów na pozycjonowanie, może się okazać, że lepiej zainwestować w porządnie zbudowaną stronę internetową, niż próbować na niej zaoszczędzić wszelkim kosztem. Pamiętajmy również o tym, że jeśli sama witryna jest dobrze skonstruowana, nic nie stoi na przeszkodzie, by działania z zakresu SEO wykonać samodzielnie, bez konieczności wykupowania długoterminowych abonentów na pozycjonowanie w agencjach SEO.

Warto mieć na uwadze także to, że dobra strona internetowa pracuje na swoją pozycję w Google już od pierwszych dni istnienia! Dlaczego? Ponieważ Google zachowuje historię witryn! Strona może rankować nisko, jeśli w przeszłości Google zauważyło na niej negatywne treści lub elementy, które nie są zgodne ze sztuką tworzenia stron i mogą nie być przyjazne dla robotów czy użytkowników. Im lepiej zbudowana witryna, tym mniej naszej pracy będzie wymagała w przyszłości.