Domena internetowa — dlaczego warto, jak ją wybrać oraz na co zwracać uwagę przy jej tworzeniu

czy-pozycjonowanie-jest-potrzebne

Postępująca globalizacja i ciągły rozwój technologii sprawiają, że wiele naszych czynności przenosi się internetu. Coraz mniej osób odwiedza kina, coraz rzadziej kupujemy ubrania w sklepach stacjonarnych. Możemy nawet złożyć wniosek w urzędzie, nie ruszając się z kanapy. Z racji tego stale wzrasta liczba firm, influencerów czy freelancerów decydujących się na otwarcie własnej domeny internetowej. Czym jest? Po co nam własna domena? Jak wybrać dla niej nazwę?

Co to jest domena?

Domena to unikatowy adres internetowy, pod którym jest dostępna dana strona w sieci. Poza samymi witrynami www określenie definiuje również przypisane do domeny serwery FTP (na których instaluje się system obsługujący stronę, różnego rodzaju wtyczki i pliki) oraz poczty e-mail, których końcówki są przypisane do konkretnego adresu. Nazwa domeny zawsze jest unikalna i niepowtarzalna – nie ma możliwości stworzenia dwóch takich samych adresów internetowych. Większość hostingów udostępnia nam również za darmo subdomeny, które są swoistym dodatkiem do domeny głównej. Umożliwiają one tworzenie nowych witryn w obrębie jednego adresu.

Po co nam własna domena?

Zwiększająca się rola internetu jako przodującego medium reklamowego i marketingowego, a także wciąż odczuwalne skutki pandemii sprawiają, że coraz więcej czasu spędzamy w sieci. Przenosimy do niej większość aktywności ze świata rzeczywistego. Dlatego też każde przedsiębiorstwo, bez względu na to, czy sprzedaje przedmioty przez internet, czy nie, powinno mieć własną domenę, ściśle powiązaną z działalnością firmy.

Bardzo często możemy spotkać się z twierdzeniem, że w kontekście budowania marki strona www staje się równie ważna, co odpowiednia nazwa przedsiębiorstwa, logo, którym się posługuje, czy nawet kultura organizacyjna i marketing w mediach społecznościowych. Domena zyskuje miano standardowego rozwiązania, dzięki któremu klient w bardzo prosty sposób może sprawdzić naszą ofertę oraz stać się nieodzowną częścią tożsamości firmy.

Jaką nazwę dla domeny wybrać?

Jeśli jesteśmy zdecydowani na założenie własnej domeny internetowej, warto zastanowić się, jak będzie wyglądać jej adres. Aby dobrać odpowiednią nazwę dla naszego serwisu, musimy rozważyć kilka aspektów. Należy również kierować się pewnymi zasadami:

Poziom skomplikowania – w przypadku użycia zbyt trudnych, rzadko spotykanych słów potencjalny klient bardzo szybko zapomni o istnieniu witryny albo będzie zmuszony do wyszukiwania jej w Google (co może sprawić, że trafi na stronę konkurencji).

Długość – rzecz jasna, warto zadbać, aby nazwa naszej domeny była stosunkowo krótka (maksymalnie 2-3 słowa). Podobnie jak w przypadku poziomu skomplikowania, o wiele łatwiej i trwalej zapamiętujemy niedługie i zwięzłe nazwy.

Marka – kolejnym bardzo istotnym elementem nazwy dla domeny jest jej powiązanie z naszą marką. Bez względu na to, czy tworzymy stronę www dla firmy, czy planujemy stworzyć nowy serwis do umieszczania tam swoich artystycznych dzieł – warto zadbać o to, aby nazwa adresu była powiązana z naszym znakiem firmowym. Budowanie marki zajmuje zwykle dużo czasu, ale w erze szeroko dostępnego internetu jest to niezbędne do osiągnięcia sukcesu.

Słowa kluczowe – w zależności od oferowanego produktu czy usługi warto zawrzeć w adresie słowo kluczowe związane z działalnością naszej firmy. Dla przykładu: jeśli zajmujemy się naprawianiem i serwisem komputerów, to słowa takie jak PC czy serwis mogą (a nawet powinny!) znaleźć się w nazwie domeny. Podobnie jest z rynkiem, na którym planujemy pracować – jeśli prowadzimy działalność lokalną, dobrym krokiem będzie stworzenie adresu, w którym wyszczególnimy całą nazwę regionu (jak np. www.naszadomenawroclaw.pl) lub oznaczymy ją za pomocą skrótu (jak np. www.naszadomenawroc.pl). Słowa kluczowe odgrywają ważną rolę w procesie docierania potencjalnych klientów do naszej strony z poziomu wyszukiwarki Google.

Jakie są typy domen? Jak wybrać odpowiednią?

Typy domen są bardzo różne – od krajowych, przez funkcjonalne i regionalne, na sponsorowanych kończąc. Podczas rejestrowania strony www, warto się również zastanowić, jak wybrać jej odpowiedni typ. Wśród nich wyróżnia się głównie:

globalne – .com, .net, .org

krajowe – .cz, .fr, .pl, .de

regionalne – .slask.pl, .biz.pl, .org.pl

funkcjonalne – .sklep.pl, .com.pl, .auto.pl

sponsorowane – .gov.pl

Oczywiście, miejsce działalności nie powinno definiować typu domeny, którą wybierzemy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać ze strony krajowej, nawet jeśli w dalszej perspektywie planujemy ekspansję na rynki zagraniczne, ponieważ np. końcówka sklep.pl może ułatwić klientom zapamiętanie adresu naszego sklepu internetowego.

Niektóre domeny mają też nietypowe zakończenia jak chociażby „.to”, co w bardzo łatwy sposób można wykorzystać do stworzenia chwytliwej nazwy, która szybko zapadnie każdemu w pamięć (np. „czytaj.to”).